Asfaltherstel bij rijksmonument Fort Honswijk in de gemeente Houten
Asfalt is overal en zelfs oude forten en rijksmonumenten blijven toegankelijk door asfalt. Het asfalt heeft hier echter een ondergeschikte rol en de functie van het monument moet centraal staan. Deze monumenten verdienen het echter om bereikbaar te blijven en hiervoor zijn asfaltwerken veelal noodzakelijk. Je kunt je voorstellen dat herstelwerkzaamheden met alle zorg voor kwaliteit en esthetiek uitgevoerd moeten worden. Denkbare werkzaamheden in soortgelijke omgevingen zijn het aanbrengen van een slijtlaag voor de verharding en het uiterlijk, het verwijderen van (wortel)opdruk of het opnieuw aanbrengen van een asfalt laag. AWS Asfaltwerken heeft door de jarenlange ervaring en de manier waarop wij werken uitvoeren het vertrouwen gewonnen van veel opdrachtgevers, waaronder diegenen die verantwoordelijk zijn voor (rijks)monumenten.
Door ons gespecialiseerde team, onze compacte machines en het gebruik van de meest kwalitatieve materialen hebben we ook het vertrouwen gekregen van de beheerders van Fort Honswijk. Fort Honswijk werd gebouwd tussen 1841 en 1847 voor de verdediging van ons land.
Het fort heeft zijn oorspronkelijke functie allang verloren en is nu een rijksmonument, deel uitmakend van het cultuurhistorisch erfgoed van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Fort Honswijk is in oktober 2016 aangekocht door de gemeente Houten. Zij heeft het plan om Fort Honswijk via het concept “te gast” in de komende 5 jaar op organische wijze te ontwikkelen.. Hier heeft AWS Asfaltwerken aan mogen bijdragen.
Door het aanbrengen van 220 m2 slijtlaag op de voetpaden rondom dit fort wordt het fort nog beter te bezichtigen voor bezoekers en dat is toch mooi werk?
Meer over dit project in de projectfactsheet.
Maar dat we van alle markten thuis zijn bewijst deze samenwerking met Ballast Nedam ook wel weer, meteen na dit werk in Everdingen ging ons team verder naar Brandevoort (Helmond) waar zij 165 m2m slijtlaag aanbrachten met dezelfde nauwkeurigheid en professionaliteit. Deze slijtlaag werd nabewerkt met een afdeklaag (split) van Grau-Gelb 5-8 mm. Een effectieve én efficiënte dag dus!